Monday, February 3, 2014

Diplomaatti-istunnot ohi, lupa ylittää raja


On maanantai-aamu ja oon helvetin väsyny ja peloissani. Syön muroja, mut ne ei maistu miltään. Kamat on pakattu sataan kertaan ja aina on huomattu et ei sielt oikeesti puutu mitään. Pakkauksesta tulee vähän väliä kuitenkin joku keskustelu alotettua ties kenen kanssa. Eivät yleensä johda tämän pidempiin debatteihin:

”Mitä jos mul ei ole tarpeeksi sukkia mukana”
”Sit sä ostat niitä siellä lisää tai palelet”

 Toyota lähtee kohti lentokenttää. Kaikki on aika hiljaa autossa, paitsi mutsi joka salee kyselee et onhan sulla noi kaikki mukana ja mitä teet jos metrokuskin pää räjähtää ja jäätte jonnekin outoon paikkaan jumiin sillä metrolla sitten. Se on aina jotenki tosi huolissaan. Lentokentällä meikälläkin tulee tippa linssiin ku katson viimestä kertaa porukoita. Räkä nenässä, kyynel silmässä, koulureppu vinossa ja remmit löysällä mä katson äitiä ja kysyn saman kysymyksen minkä aina näillä hetkillä:

”Äiti, mitä jos ne kiusaa mua siellä?”

Äiti katsoo mua silmiin ja pyyhkii räät mun nenästä ja kyyneleet silmästä, samalla paperilla. Ryhdistettyään mun koulurepun se halaa mua ja sanoo tosi rohkasevasti:

Siellä ees sun kuraattoris ei ymmärrä sua”

Takas todellisuuteen. Mua taitaa jännittää sittenki semisti. Oon aina ollu sellane etten jaa stressiä tasaisesti pitkälle aikavälille. En käytä sen tuomaa painetta produktiivisesti hyväksi, esimerkiksi salilla tai lenkillä käyden. Sen sijaan, tukotan ahdistuksen kauniisti parin viikon akselille, ja musta tulee sosiaalisesti täysin jälkeenjäänyt. Päässä ei liiku ku reissu ja se miten hukassa sitä sitten onkaan hetken aikaa.
Joskus kelailen et alkufiiliksiä Seoulissa ja  Konkukin yliopistolla tulee pystymään vertaamaan vuoteen 2011, jolloin menin armeijaan.

Onks tääl ihmisen pakko olla? Tääl on niin paljon tuntemattomia ihmisiä ja mitä vittua toi yks puhuu meille. Mä en kestä puolta vuotta. Kaikki mun ympärillä on ihan saman näkös..”

Ehe ehe. Passiin sain viisumin tänään. En ehtinyt ku kolme kertaa suurlähetystöllä käydä porisemassa ovipuhelimeen, ennen ku seesam aukeni. Nyt on lupa sit kuitenkin nousta koneeseen ja herätä joka aamuiseen keitetyn koiran hajuun.


No comments:

Post a Comment