Aamu valkenee sumuisena. Kävelen läpi harmaan graniittiaukean.
Saman sävyistä harmaata edustavat kerrostalot ympäröivät minua, ikkunoissa ei
ole ristinsielua. Valotolppiin kytkettynä olevat megafonit toistavat nuorten
laulamaa kansanmusiikkia kielellä, jota en pysty ymmärtämään. Ihmiset
ympärilläni vaeltavat yksin tai pareissa kohti ympäröiviä sementtikyhäelmiä.
Olenko yrittänyt rajan?
En vielä, vaan on ensimmäinen kouluaamuni Etelä-Koreassa.
Megafonit paukuttamassa paikallisia iloisia sinfonioita on siisti juttu
ehdottomasti, mutta hieman aivopesty olo tulee. Sanaakaan en lurituksesta
ymmärtänyt, mutta tuli olo, että täällä väkisin pusketaan hyvä mieli jengille
heti maanantaiksi. Kyllä mua hymyilytti ja odotan jo seuraavaa maanantaina ja
seuraavaa aivojen euforiaosiota törkkivää hymniä.
Pääosa kursseista menee Filippiineiltä Amerikkoihin
migratoituneen, semisti elämäänsä kyllästyneen lehtorin ohjeistamana. Jännä
sinänsä, että kyseinen opettaja oli kutsuttu Koreaan muovaamaan vallitsevaa
opetusmallia. Perinteiseen tyyliin täällä opettaja kertoo asiat tunnin aikana
monotonisuuspisteitä keräillen ja oppilaat yrittävät pysyä hereillä, tai olla
tarttumatta siihen kännykkään. Meidän lehtorin ideana on opettaa
oppilaskeskeisesti. Eli käsittääkseni niin, että oppilaat osallistuvat
keskusteluun ja tuovat esille omia ideoitaan läpikäytävästä asiasta.
Maikalla oli kuitenki oma visio asiasta:
”Hei kun mä olin
jenkeis opettaas nii meil oli aina Spring Break, ärsyttää kun Konkukin
yliopistossa ei ole. Oppilaat tarvii loman rankan talven jälkeen”
”Harmi ku meillä ei
ole noita korealaisia merkkipäiviä meidän tuntien kohalla, joutuu pitää kaikki
tunnit”
”Mä oon tylsä
opettaja, ja tää on tylsä aihe ha ha ha...”
En tiedä, oliks se ajatellu idean olevan se, että se
kuvittelee ittensä yhden epämotivoituneen opiskelijankuvatuksen roolin ja
sitten hyppää liitutaulun eteen. Näillä mennään, sen on tarkotus opettaa mua
ainakin käsitteistä talous ja innovaatio. Muita aiheita ovat globalisaatio, alueellinen kehitys, johtaminen modernissa yhteiskunnassa.
Tunnin
päätti sananlasku:
”You can drag a horse
to a river, but you can’t make it drink”
En tiedä saako toi mies meitä ees siihen joelle asti, mutta
olihan se ainakin ihan hauska jätkä.
Tiistaina on vaan yks kurssi, jonka on tarkotus opettaa
meitä havannoimaan kulttuuria. Ensimäisellä tunnilla tutkiskeltiin symboleja,
ja niistä kumpuavia ajatuksia. Maikka näytti batmanin logoa. Joku kiinalainen
pakotettiin kertomaan ajatuksensa takarivistä, kun ei oikein meistä viidestä
mykiksi kasvatetuista suomalaisista ollut vastaamaan.
Se sano et sillä tuli nälkä siitä logosta. Se oli nähny
siinä logossa hampaat ja suun. Maikkaki jäi aika suu auki tästä tulkinnasta.
Kiinassa Youtube ja Facebook ovat valtion mustalla listalla. Muutenkin
länsimainen popkulttuuri päästetään maahan erinäisten filttereiden läpi, joten
tyttöraukka ei ollut batmanin logoa ennen nähnyt.
Tää on yks syistä minkä takia rakastan olla täällä. Nää
absurdit kulttuurikolarit, joita ei voi ennustaa. Tää kaikki vaan
positiivisessa mielessä. Me ollaan täällä Konkukissa vähä ku rakentamassa Baabelin
tornia kaikki omine ominaisuuksinemme hämmentämässä soppaa syömäkelvottomaksi,
mutta yhessä ja hauskaa pitäen kuitenkin.
Toi motivaatiomusa soi meilläkin joka aamu. Tämä ratsuväenkin käyttämä kappale kajahti komeast aina ennen yhdeksää. Hyehwan kaupunginosa raikas, sen verran kovalla se tuli. http://www.youtube.com/watch?v=YIbYCOiETx0
ReplyDelete